© 2018 by PVGNV - Praktijk voor Natuurlijke Gezondheidsbegeleiding - Nathalie Verhulst - Zwevegem 

Tel: +32 56754931        Mobile: +32 474376436

Voedingsadvies

Een groot gedeelte van de bevolking denkt gezond te eten. Het is alleen niet makkelijk om de eigen eetgewoonten goed te beoordelen. Samen met mij kunt u uw voedingspatroon eens kritisch bekijken en daarna verbeteren.

WAT IS GEZONDE VOEDING?

 

Door het overaanbod aan soorten voedingsmiddelen, drukke levensstijl en gebrek aan juiste informatie, is het vaak moeilijk om een antwoord te vinden wat een gezonde en evenwichtige voedingsstijl is.
 

Voeding kan een zegen of een vloek zijn voor ons lichaam. Overbewerkte,
synthetische, onnatuurlijke, chemicaliën- én te calorierijke voeding brengen schade aan in het lichaam en leiden tot ziekte, versnelde veroudering en vroege dood. Het belang naar gezonde, en niet-bewerkte of gemanipuleerde voedingsmiddelen dringt zich meer en meer op in de huidige maatschappij. De opkomst van degeneratieziekten, kankers en onvruchtbaarheid geven een duidelijk signaal dat er wat mis is met onze voeding en ons milieu.

Voor meer informatie over de effecten van gezonde voeding, klik op meer....

Dagelijkse basisvoeding:
Af te raden:

Verse groenten onbeperkt: vormen de hoeksteen van
een gezondheid bevorderende voeding. Zowel rauw als gestoomd samen om de beste vertering te hebben.
 

Vooral bittere groenten zoals ramenas, daikon, pastinaak, radijzen, witloof, asperges, … genieten de voorkeur.
 

2 stukken vers fruit: worden best alleen gegeten ½ uurtje voor de maaltijd of 2 uur na.
 

ongeraffineerde volkoren granen; bijvoorkeur de
glutenvrije granen zoals rijst, quinoa, boekweit, amaranth… Wees matig met de koolhydraten.
 

een evenwicht tussen dierlijke en plantaardige eiwitten
dierlijke eiwitten: in bescheiden hoeveelheden zure zuivel (biogarde, kefir, kwark, rechtsdraaiende yoghurt), geitenkaas, eieren, kip, kalkoen, wild, vette
vis en beperkt runds- en lamsvlees.
 

plantaardige eiwitten uit peulvruchten, noten, zaden..
 

Gezonde vette: olijfolie tot 4 soeplepels per dag.
(niet verhitten boven de 170°) Verhitten mag met ongeraffineerde kokosolie ofechte boter (met mate, liever de geklaarde boter of Ghee)

Minimum 1.5 liter plat water en/of kruidenthee
(ideaal is 0.03 liter/kg lichaamsgewicht)

5 à 6 maaltijden per dag, 3 hoofdmaaltijden en 2 à 3
gezonde tussendoortjes

  • alle geraffineerde suikers (oa in snoep, frisdrank, chocolade, koek): bevorderen de auto-immuniteit

  • alle witmeelproducten (brood, pasta, cake, koekjes..): verminderen de immuniteit

  • koffie, alcohol, zwarte thee: verminderen de immuniteit

  • alle ‘slechte vetten’ dit zijn plantaardige oliën die
    gehard of verhit werden (uitgez. olijfolie) in kant-en klaar maaltijden en –sauzen, frituur- en tavernekost, fast food, margarines, industrieel gebak, chips, gewone chocopasta, vissticks, diepvriesgerechten, verwerkte vleeswaren(charcuterie): deze kunnen het metabolisme van de essentiële omega-6 en omega-3 vetzuren
    verstoren​

  • varkensvlees, orgaanvlees, charcuterie, worst, paté

  • ​koemelkproducten, behalve zure zuivel

  • industriële vruchtensappen

  • overmaat aan vlees

  • Wix Facebook page
  • Wix Google+ page

PVGNV- Nathalie Verhulst

Gezondheidsbegeleiding, menopauze consult
en vitaliteits coaching